09 Paź

Odporność i jej wzmacnianie w okresie jesienno-zimowym

Niedawno zakończył się konkurs na moim funpage na Facebooku dotyczący wzmacniania odporności, tutaj link:

https://web.facebook.com/694072027404687/photos/a.765833126895243.1073741829.694072027404687/1242678719210679/?type=3&theater

W komentarzach uczestnicy pisali swoje pomysły wzmacnia odporności, ja dziś dla Was te informacje zbieram w całość.

Zacznijmy od tego, że odporność nie nie tylko brak choroby, ale też szybki powrót do pełni zdrowia po zachorowaniu. Rodzajów odporności jest wiele. Swoista i nieswoista. Swoista dzieli się na naturalną (czyli przeciwciała, nabywamy ją np. po przechorowaniu) oraz sztuczną czyli surowica czy szczepionki. W walce z wirusami ważną rolę odbywa odporność humoralna, a w przypadku choroby bakteryjnej pomoże nam odporność komórkowa.

Wiele osób w komentarzach wymieniało cebulę, czosnek, miód, imbir, kaszę jaglaną. Należy pamiętać że są to związki o działaniu BAKTERIOSTATYCZNYM czy BAKTERIOBÓJCZYM ( głównie cebula i czosnek). Imbir ale też inne przyprawy jak cynamon, goździki działają ANTYOKSYDACYJNIE czyli między innymi przeciwzapalnie, o ile doszło do stanu zapalnego. Innymi słowy, wszystkie te pokarmy są ważne, bo pomagają szybciej wrócić do zdrowa, ale gdy już zachorujemy.

To, co stymuluje nasz układ odpornościowy to

Wit D3. Suplementację zaleca się w okresie jesienno-ziomowym, nie tylko ze względu na brak słońca, które naturalnie stymuluje jej wytwarzanie, ale też, dlatego że ma wpływa na nasze limfocyty. Wit D3 najlepiej przyjmować z posiłkiem bogatym w zdrowe tłuszcze aby ułatwić jej wchłanianie.

  1. Beta-glukany. Przede wszystkim te zawarte w drożdżach lu grzybach shitake. Beta-glukany z owsa mają inne rodzaje wiązań i niestety nie działają tak skutecznie jak te ww.

  2. Probiotyki. Tutaj ważna informacja, probiotyki jedno-szczepowe typu Dicoflor najlepiej przyjmować przed śniadaniem, a te wielo-szczepowe jak np. Sanprobi po kolacji.

  3. Olej z wątroby rekina, bogaty w alkiloglicerole oraz skwalen (nie mylić z tranem, tran pochodzi z wątroby ryb dorszowatych).

  4. Wyciąg z jeżówki purpurowej, podnoszący odporność na infekcje bakteryjne i wirusowe.

To główne produkty, których suplementację warto rozważyć by stymulować odporność, jednak trzeba uważać i ostrożnie podejść do tematu. Są takie przypadki, kiedy nie warto tej odporności na siłę wzmacniać, przede wszystkim choroby autoimunologiczne oraz ciąża. W ciąży immunosupresja chroni płód, bo płód zawiera obce geny, te od taty:), a w przypadku chorób autoimmuno chronimy samych siebie przed.. nami.

Warto pamiętać jednak by codziennie korzystać ze spacerów, wietrzyć mieszkanie, spożywać produkty bogate w witaminę C, ograniczyć żywność wysoko-przetworzoną. To wszystko plus codzienna porcja uśmiechu można zdziałać więcej niż niejedna szczepionka.

 

BĄDŹCIE ZDROWI:)

 

Twój komentarz